Social Media tijdens Corona

De overheid laat winkels mondjesmaat opnieuw opengaan. Zal er daarom een toestroom van mensen in de winkels zijn? Wij vrezen ervoor. De strijd tegen het coronavirus is nog lang niet gestreden, dus maak zeker ook even tijd om je sociale media op punt te zetten. Pinterest, Instagram, Facebook, LinkedIn, er zijn zo veel kanalen waar je je merk of dienst in de spotlight kan zetten. Why wait? 

Gebruik sociale media stijgt tijdens het coronavirus

Het merendeel van de bevolking werkt van thuis, dus gebruiken ze al eens sneller hun sociale media accounts. Vooral omdat de baas nu niet meekijkt. Hierdoor zie je overal wel challenges of raadsels verschijnen, maar ook gedeelde pagina’s of accounts. Mensen hebben namelijk nu echt tijd om pagina’s en accounts te delen of te liken, dus speel hier als bedrijf op in. 

Heb je nog geen FacebookpaginaLinkedInpagina of  Instagramaccount? Dan is het nu zeker de moment om uit je startblokken te schieten. Maak er vandaag nog werk van! 

Adverteren via sociale media

Het aankoopgedrag van de bevolking is veranderd. Niemand kan namelijk buiten om even te gaan winkelen, dus kopen ze online. En wat ze kopen verschilt ook heel erg tegenover een paar maanden geleden. Denk maar aan de vele fitnessartikelen die nu de deur uit vliegen. Iedereen aan het sporten geslagen? Hoogstwaarschijnlijk, maar dat komt ook mede door de vele advertenties waar je ongetwijfeld niet naast kan kijken. Het is dus heel belangrijk om nu online, en vooral via sociale media sterk te staan. Daar waar de potentiële klant zit, moet jij zijn! 

Adverteren? Advertenties maken is op vrijwel elk kanaal mogelijk. 

Uw reclame via Facebook is dan weer de meest eenvoudige manier van adverteren, en werkt ook echt. Je kan je doelgroepen bepalen, en zelf beslissen hoeveel geld je wilt uitgeven aan een advertentie. Wil je dat je producten of diensten in het oog springen tijdens het gebruik van sociale media? Adverteer dan zeker ook tijdens de coronacrisis. Want zelfs nu kan je omzet genereren, als je het slim aanpakt uiteraard. 

Fouten maken? Het kan zeker ook via sociale media

Sociale media is een ideaal medium om reclame te maken. Wil je echt professioneel overkomen? Dan moet je hier toch goed over nadenken. Bezint eer ge begint staat hier als een paal boven water. Want in het wilde weg beginnen posten, zaken delen of schrijven is geen goed plan. Werk een duidelijke en creatieve marketingkalender uit die je echt op weg helpt.

 

Hieronder geven we je drie tips mee om je sociale media professioneler aan te pakken:

  • 1. Overal vindbaar? Niet altijd het beste plan

    Als je begint aan het sociale media verhaal is het niet de bedoeling dat je zoveel mogelijk accounts of pagina’s gaat oprichten. Denk eerst na welke doelgroep je wilt aanspreken, en maak dan de juiste pagina(‘s) aan, op de juiste kanalen. Zo is een LinkedInpagina echt eerder zakelijk gericht, en zal je niet nodig hebben als je een kleine snoepwinkel bezit. Dan ben je beter af met een andere kanaal zoals Facebook.

  • Het tegenovergestelde is ook echt geen goed plan: je hebt een mooie zaak maar niemand vind je online. Maak er dan maar snel werk van om jezelf online op de kaart te zetten! Zo heb je meteen een visitekaartje voor iedereen.

  • 2. Inconsistentie is geen goede reclame

    Als je te pas en te onpas zaken gaat posten op je pagina kom je heel onprofessioneel over. Maak zoals hierboven gezegd een duidelijke marketingkalender. Die kalender is uiteraard voor elk kanaal verschillend, want elk kanaal vraagt ook een andere soort content. Bepaal vooraf wanneer je welke thema’s gaat uitwerken op je sociale media. Zo kom je veel professioneler over en is de kans groot dat je er omzet uithaalt.

  • Een post inplannen kan perfect. Heb je de ene week meer tijd dan de andere? Plan gewoon alles eventjes in. Hierdoor wordt de sociale media wereld net zo leuk!

  • 3. Reageer persoonlijk op commentaar

    Klanten zullen wel eens vragen stellen of commentaren achterlaten. Reageer daarop als mens. Laat geen robot reageren op vragen of commentaren. Iedereen voelt zich namelijk graag uniek, dus reageer op elke persoon ook op je eigen persoonlijke manier. Probeer daarenboven ook zoveel mogelijk de voornaam te gebruiken. Op die manier bouw je al een soort van vertrouwensband op.

  • Wat trouwens met negatieve commentaar? Niet iedereen is soms akkoord met je manier van aanpak, maar ook daar reageer je het best op. Blijf trouw aan je merk en reageer op een persoonlijke manier. Dat wordt zeker en vast geapprecieerd. Wat je zeker niet moet doen is de commentaar verwijderen. Dat is dan weer NOT DONE!

Hulp nodig bij je sociale media?
Ons team zit dagelijks met de neus in de sociale media wereld. 
Wij weten er vast en zeker wel weg mee! 

Aarzel niet om vragen te stellen

Heeft u vragen betreffende SocialMedia ?

Stel gerust uw vraag via ons contactpagina 

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dutch NL English EN French FR
Scroll to Top